Inspiratie

Waarom vleesvervangers?

Vleesvervangers onder de loep

Ik zit net voor half negen achter mijn computer. Het is koud in mijn kantoor en door de koude handen willen mijn vingers nog niet zo snel over het toetsenbord als normaal. Ik open de browser en direct valt mijn oog op een artikel over vleesvervangers. De verkoopcijfers schijnen enorm te stijgen. De vraag die bij mij meteen door mijn hoofd schiet is: Zijn deze producten wel zo gezond? En wat is er mis met vlees eten? We zijn van nature nu eenmaal omnivoren. Onze voorouders aten ook vlees, dus genetisch gezien zou de vleesconsumptie geen gezondheidsproblemen moeten opleveren.

Psychologisch aspect

Als de intentie is om minder vlees te eten, dan is de vraag of het wel noodzakelijk is dat er een ‘stukje vlees’ op je bord ligt? Het blijkt dat de conditionering aardappels, groenten en vlees zo diep zit, dat als het dan geen echt vlees mag zijn, dit vervangen moet worden door iets wat er op lijkt in de vorm van een Valess Schnitzel, Vegaburger of Vegan Rul Gehackt. Ik zie niet helemaal in waarom je bewust kiest voor een vegetarische maaltijd, maar wel het beeld van aardappels, groenten en vlees in stand wilt houden. Het lapje echt vlees wordt ingeruild tegen een stukje imitatie vlees, wat de look, feel en taste van een echt stukje vlees moet hebben. Mij lijkt het veel logischer om te kijken wat het echte vlees aan voedingswaarde biedt en dit te vervangen door vegetarische equivalenten.

Wat is er mis met vlees?

Volgens voedingsexperts zou vooral rood vlees gezondheidsproblemen vooral in de vorm van hart- en vaatziekten veroorzaken. Vreemd genoeg is Argentinië het land met de grootste rood vleesconsumptie met als pikant detail de laagste score in hart- en vaatziekten.

 

Hoe dan? Het grootste verschil zit in de manier van het produceren van het vlees. Veruit de meeste runderen in Argentinië eten gras. Dat is het voedsel dat koeien van nature eten. In de landen waar hart- en vaatziekten hoogtij vieren, blijken de runderen geen gras te eten, maar veevoer dat voornamelijk bestaat uit graan of maïs. Het blijkt dat de dieren ziek worden van het voer wat ze eten.  De ziekte sluimert op de achtergrond en openbaart zich niet echt voordat ze geslacht worden.  

Vleesonderzoek

Als je het vlees van de zieke dieren onderzoekt, zie je dat het doorregen is met vet, terwijl de kwaliteit van de grasgevoerde runderen uit Argentinië mooi mager rood vlees is. Worden we als mens ziek van het eten van vlees? Of is de kern van het probleem de onnatuurlijke omstandigheden waarin de dieren worden grootgebracht? Ook het gebruik van antibiotica en groeihormonen maken het vlees niet gezonder. Een ook een dagelijkse portie groeihormoon en antibiotica dragen niet bij aan onze gezondheid. Antibiotica vernietigen ons microbioom en de groeihormonen verstoren onze hormoonhuishouding. Je kunt dit probleem omzeilen door biologisch organisch geproduceerd vlees te eten. Dit is veel duurder, maar je ontloopt wel de nadelige gevolgen van de vleesindustrie.

Is vegetarisch vlees gezond?

Via Google surf ik naar fabrikanten van Nep burgers, Vega balletjes, Vegan gehackt enz. en heb de voedingswaardetabel eens onder de loep genomen. Naast het feit dat alle producten zwaar bewerkt zijn, worden er volgens de tabel plant zaad oliën* in verwerkt. Dit zijn wat mij betreft oliën die niet voor consumptie geschikt zijn. Deze oliën worden ook wel GMO’s (Genetically Modified Oils) genoemd. Ze zijn genetisch gemodificeerd, zitten vol herbiciden en pesticiden en zijn in het productieproces zo heet gestookt dat er ook nog transvetten in zitten. Zwaar giftig spul dus, wat voor onder andere enorme ontstekingshaarden zorgt in ons lichaam. 

Voedingswaarde vervangen

Geen enkele vleesvervanger is na het lezen van de tabel door mij bestempeld als gezond. Misschien is het toch beter om te kiezen voor een andere vorm van vegetarisch eten als je het vlees per se wilt skippen. Kijken we naar de voedingswaarde van vlees, dan is de hoeveelheid eiwitten de hoofdmoot met gemiddeld 25%. Dit komt met een normale portie vlees van 125 gram neer op ruim 30 gram eiwit. Je hebt minimaal 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht eiwitten per dag nodig. Een persoon van 80 kilogram komt hiermee op een minimum van 64 gram eiwitten per dag. Wetenschappelijk wordt aangeraden om je grootste eiwitinname tijdens de eerste maaltijd van de dag te doen. Een ontbijt of lunch met eieren zou al een groot deel van de eiwitbehoefte kunnen oplossen, waardoor het diner niet zo veel eiwitten hoeft te bevatten.

Peulvruchten

Een goede vervanger voor vlees vanuit het eiwit perspectief zijn peulvruchten. Als je bijvoorbeeld 135 gram kidneybonen in je maaltijd hebt, is het eiwit probleem opgelost en kun je die ongezonde Vegaburger in het schap laten liggen. Verder zit er in vlees vitamine B1, B2, B6 en B12 en ook de mineralen Zink, Fosfor en Selenium. Dit zou je kunnen compenseren met noten, zaden en pitten. Vooral de paranoot bevat al die mineralen in overvloed. Ook zitten er in noten gemiddeld 20% eiwitten. Een slimme verhouding met peulvruchten, noten, zaden en pitten levert net zoveel eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen als dat lapje vlees.

Minder vlees uit klimaatoverweging?

Als je minder vlees wilt eten om het klimaat te sparen, dan kun je je ook afvragen of het produceren van vleesvervangers zo klimaatneutraal verloopt. Multinationals hebben niet bepaald de reputatie als klimaatneutraal en ik denk dat het produceren van het voedsel in de fabrieken het milieu ook behoorlijk belast. Vanuit gezondheidsoogpunt en milieuoverwegingen is het denk ik het beste om vegetarisch te eten zonder vleesvervangers. Je kunt de voedingswaarde gemakkelijk met verse plantaardige producten compenseren, maar ook kiezen voor eieren en zuivel. 

Vegetarisch zonder nep gedoe

Er staan online meer dan voldoende recepten om lekker en gezond te eten zonder vlees. En als je een paar dagen per week domweg het vlees weglaat en wat extra eieren, zuivel, peulvruchten, noten, zaden en pitten eet, kom je niks te kort. Ik zou al het nep vlees mooi in de schappen laten liggen. Het is sterk bewerkt, ongezond, duur en een enorme belasting voor het milieu om te produceren. Het is misschien wel even wennen om het ‘stukje vlees’ op je bord te missen, maar dat duurt niet lang. Zeker niet als je zit te smullen van lekkere vegetarische recepten die je online gevonden hebt.

*Olie van zonnebloem, rijst, pinda, soja, canola,koolzaad, maïs, katoenzaad, saffloer en sesam
Olijf is geen zaad, maar een vrucht en valt daarom niet onder deze groep

 

Wil jij leren hoe je zelf kunt bepalen wat gezond voor je  is en wat niet? Neem gerust contact met ons op.

Geïnspireerd? Deel het!

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email

Nog meer inspiratie?

Andere mensen bekeken ook:

Gastblog: Ouderdomskwaaltjes anders bekeken

Door: Martin Kuijper (59 jaar) Als je de 50 gepasseerd bent, lijkt het normaal dat...